sobota 5. listopadu 2011

K-pop versus J-pop

Aneb proč mají v poslední době v Japonsku takový úspěch korejské idol skupiny.


Traduje se, že nikdo nevydrží u j-rocku déle než 5 let. Poměrně velké procento j-rock fanoušků přejde na asijský pop a můžu potvrdit, že ani mně se přes konstatní X, Sugizo, Dead End a spol. mánii úplně nevyhnul. Přesněji řečeno některý japonský a dívčí. Z kapel, o kterých bude za chvíli zmínka, si ve skutečnosti bez pohrůžky násilím (nebo obligátně Gacktovo Vanillou) poslechnu ráda maximálně pár AKB48 singlů, ale pravdou je, že mě celý systém fascinuje (a že mám pevně na disku pro někoho takové zlo jako Perfume a nestydím se).

Je to jako sledovat jednu velkou a zábavnou laboratoř. Každý ví, že idols jsou v první (i poslední) řadě továrnou na zisk. Na rozdíl od zbytku světa je ale tady jejich tvorba a kontrola dovedená k dokonalosti.

Než se konečně vymotám z úvodu, ještě je třeba poznamenat, že Johnny's a boy bandy vůbec jdou mimo mě a nebudu je zmiňovat (btw Arashi opět i letos vyhráli anketu o nejpopulárnější japonské hudebníky). V jádru proti nim nic nenamítám, ale zkrátka mi říkají ještě méně než ta dívčí polovina a kromě toho se někdy v budoucnu chystám dštít oheň a síru na Johnnyho Kitakawu. Ale k věci.

Konec roku 2010 byl v Japonsku ve znamení druhého boomu korejské pop music. Ten první měl na svědomí třeba boy band TVXQ. Tentokrát se dělo ale něco nového. Jasným reprezentantem nové vlny se staly Girls' Generation a za jejich japonským úspěchem překvapivě stály gyaru a pak a to především obyčejné mladé Japonky.

Není přitom pravda, že by japonský průmysl prodělával krizi, naopak úspěšně zvládal a zvládá produkovat nové a nové skupiny. Proč potom to šílenství po nějakých devíti Korejkách?

Korea
Girls' Generation (SNSD)

KARA
After School

2NE1
X
 Japonsko
Morning Musume
The Army...oh sorry AKB48

S/mileage
brzy debutující ChocoLe

Japonský hudební průmysl měl dlouho za to, že spotřebitelé rádi ne moc dlouho a dobře trénované, ne přehnaně talentované a ne moc hezké dívky, že zkrátka chtějí vidět obyčejnost. Co když ale nastal čas na změnu?

Postavte proti princeznovským Morning Musume, sexy, sebejisté a charismatické skoro modelky a k tomu ještě přidejte chytlavé singly, založené na silných melodiích a opakujících se refrénech, které uváznou rychle v hlavě, ať se bráníte, jak chcete. Rozdíl mezi nimi a americkým popem? Prakticky jen jazyk. A zákazníci si začínají volit je, i když to pro Japonsko znamená poměrně nezvyklou věc, obrátit se na zahraniční trh. Anebo lépe nechat korejské skupiny debudovat na japonské půdě.

*

Je třeba se ale bát o budoucnost japonského popu? Vůbec ne. Korejské kapely mouhou mít celosvětově (nebo alespoň v rámci Asie) mnohem větší prodeje než ty japonské a Japonci si je mohou nechat proniknout do svých domovů a Oriconů, ale i tak spousta z nich stále zůstane věrná domácímu konceptu roztomilosti a 'idolu jako jsem já'. Má v zemi tradici a i když si snad časem adaptuje něco málo z nové mánie (pokus o 'dospělé' idoly u SND48), ta určitá jinakost a unikátnost tu zůstane.

Realita je taková, že tzv normální dívky na konci puberty získaly své nové hrdinky (které by každého otaku vyděsily seriózně k smrti), otaku se dál budou klanět svému divadlu v Akihabaře (AKB48 a derivace) a pokud ne stále tu pro ně a pro školačky zůstvají S/mileage. Gyaru zůstanou věrné Kaně, Ayumi, Kyary a různým rádoby šokujícím věcem, o které se občas pokouší AVEX, nu a nakonec, ale rozhodně ne s nejmenší váhou - vždycky tu jsou a budou Johnny's.

5 komentářů:

  1. Jsem Arashi girl a nestydím se za to =)
    u mě to je naopak, já se přes j-pop dostala k Vanille a pak i k j-rocku. Ale Arashi jsou mi blízcí a pořád je budu mít ve svém přehrávači.
    Korejky jsou sexy, mají super hadry, účesy a choreografie. Ve srovnání s Japonkami, které jsou infantilní a pro mě neskutečně iritující.

    OdpovědětVymazat
  2. Původně jsem ani nechtěla reagovat, ale... právě jsem viděla další PéVéčko, v němž se pod taktovkou hlavounů z Avexu ztrapňuje jeden z mých oblíbených mladých herců a jsem nas**** a vytočená na nejvyšší možnou míru! Pro tenhle druh průmyslu neexistuje vysvětlení ani omluva. Je to nechutná továrna na vysávání peněz z konzumentů, která z interpretů dělá jen bezduché kašpárky culící se do kamer a hopsající podle toho, jak manažer tleská. Tohle není ani hudba ani umění, je to jen odporný obchod s bílým masem. Kdyby šlo jen o to, jak strašně stupidní tenhle žánr je, mávnu rukou a jdu si pustit něco na uklidnění, ale z té mašinérie se mi chce zvracet a ječet a ječet a ječet!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Katuka: Neshodneme se, ale však to by byla nuda. Možná bych měla vzít Vanillu na milost, když takhle obrací lidi na správnou cestu :)

    Shinigami: Je to součást dnešního Japonska a jako taková mě zajímá. Jsem si moc dobře vědomá, jaká mašinérie se za tím skrývá, že nejde mluvit o muzikantech, maximálně o interpretech, a o kvalitní hudbě už vůbec ne. Bohužel já ani nikdo jiný s tím jen tak nic neuděláme. Vznik takového systímu umožnili oni sami a hromady televizních diváků denně sledováním různých Music stationů potvrzují, že se jim to tak líbí. Až se jim to přestane líbit, přijde změna. Tak to prostě je a nejen v hudbě, ale i v herectví, u sportu ... Nedokážu se od idol hudby radikálně distancovat, na to je příliš (zvráceně) fascinující a mimo to, občas se v ní (nebo díky ní) najdou věci, které se mi dobře posouchají, nikdy ze mě nebude j-pop fan, ale zároveň se nestydím za to, že při učení na zkoušky si ráda pouštím třeba ty Perfume.
    Chápu tvé rozčílení, ale pak nezbývá opravdu nic jiného než ječet.

    OdpovědětVymazat
  4. A pak člověk stojí ve Francii nad časopisy a vrčí, že každý, který má v názvu cokoliv s Japon, je plný korejského popu. Ale to bylo nejspíš tím, že zrovna bylo po SMTOWN v Paříži a žádný časopis Corée asi neexistuje.

    Co se mě týká, přiznávám se, že jsem si některé písničky oblíbila (přestože jsem je při prvním poslechu nemilosrdně odsoudila jako odpad). Ale vždycky mi vydrží tak max. tři měsíce. Šíleně rychle se to ohraje. Pro mě je zatím k-pop i j-pop jedna velká sranda, u které se sice moc dobře bavím, ale neodokáži si představit, že bych to někdy měla brát vážně.

    OdpovědětVymazat
  5. asi to bude tím, že jsem mužského pohlaví, ale (J-Rock už poslouchám 7 let a nemyslím si že mně přestane jen tak bavit, J-Pop se mi vůbec nelíbí, o proti korejcům se mi pořád zdá, jako by tam něco chybělo :D
    Co se K-Popu týče, tak ten si pustím jednou za dekádu, když potřebuju nutně vypnout mozek, potom nastupují Big Bang a 2NE1, na víc nemám žaludek :D

    Z J-Rocku jsem se dostal na různý core šílenosti typu Motionless in White a podobně, takže jsem si vlastně asi i "žánrově" zachoval čistý štít :) Z Japonska jsem si nechal pár vyvolených, kterých se nevzdám (Deathgaze, Coldrain, atd., a pár nováčků, kteří vypadají docela slibně) a o zbytek už se nestarám..z J-Rock fanouška něčím jako metalistou..a vlastně proč ne :D

    OdpovědětVymazat